منتديات احلام عمرنا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات احلام عمرنا

مرحبا بك يا زائر فى منتدى احلام عمرنا

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

الحب والخصام وجهان لعملة واحدة

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
نور
مشرفة عامة
مشرفة عامة
نور

الأوسمة : الحب والخصام وجهان لعملة واحدة Vbfs2
بلدى : الحب والخصام وجهان لعملة واحدة Male_e10
مزاجى : الحب والخصام وجهان لعملة واحدة Pi-ca-51
المهنة : الحب والخصام وجهان لعملة واحدة Accoun10

الحب والخصام وجهان لعملة واحدة Empty
مُساهمةموضوع: الحب والخصام وجهان لعملة واحدة   الحب والخصام وجهان لعملة واحدة I_icon_minitimeالأربعاء 24 ديسمبر - 2:21

الحب والخصام وجهان لعملة واحدة Bahebak_01
ريهام: نفسي نفضل يومين على بعض من غير خناق أو خصام، أنا والله بحب "باسم" قوي ومش متخيلة حياتي من غيره لكن مش عارفة ازاي بازعله مني.

كل حاجة بتحصل فجأة وتقوم خناقة بيني وبينه والمشكلة إنها بتكون على حاجات هايفة جدا ومش سبب خالص إننا نتخاصم أو نزعل من بعض.

أنا عارفة إنه بيحبني وعمل المستحيل علشان يتجوزني بس خايفة كتر زعلنا وخصامنا يقضي على الحب اللي بينّا.

أنا فعلا مش باكون عايزة أزعله ومتأكدة إن دي كمان مشاعره، واحنا الاتنين بنكون متضايقين قوي واحنا بعيد عن بعض، لكن فعلا مش لاقيين حل للخلافات اللي بتحصل بينّا صحيح مابنقدرش نتخاصم كتير لكن الخلافات بتتكرر ونرجع نصالح بعض ونرجع نتخاصم تاني، وأنا مش عايزة ده يحصل ومش عايزة يكون في بينّا خصام خالص.. يا ترى ده ممكن ولا أمنية بعيدة مش ممكن تتحقق.

الحب نفسه ممكن يكون سبب الخصام
الحب والخصام وجهان لعملة واحدة Bahebak_02

مشكلة "ريهام" و"باسم" بتتكرر كتير قوي بين أي اتنين بيحبوا بعض فعلا وكل واحد فيهم شايف في التاني حبه الوحيد والدائم لكن بتحصل بينهم خلافات في وجهات النظر ومشكلات بتخليهم يفتكروا إن الحب اللي بينهم ناقصه حاجة أو مش كامل أو إن فيه "حاجة غلط".

لكن مش بياخدوا بالهم إن أي علاقة إنسانية في الوجود مش ممكن تمشي في خط واحد.. لازم يكون ليها منحنيات يكون فيها ساعات اتفاق وساعات اختلاف، ساعات شد وساعات جذب وده زي ما قلنا في أي علاقة إنسانية في الوجود مهما كانت درجة الوفاق والاتفاق في الاتجاهات والميول والأفكار وغيرها.

فلازم نعرف إن العلاقات المثالية "من وجهة نظرنا" واللي مافيهاش خلافات خالص دي بتكون في الخيال والقصص الرومانسية بس أو بين اتنين العلاقة بينهم سطحية أو مافيش تداخل قوي بينهم وبالتالي مافيش تعامل أصلا وبالتالي مابتفرقش مع واحد فيهم إنه يزعل أو يتصالح مع التاني لأنه مش فارق معاه أصلا.

لكن ده مايمنعش إن الخلافات دي بتسبب حالة من الضيق والقلق بتختلف من علاقة لعلاقة ومن ناس لناس.

فياترى هل يكون الحل إننا "مانزعلش" لما يحصل خلاف بينّا وبين حد من أحبائنا، يعني نتجاهل الموضوع ولا نزعل ونتصالح ولا إيه..؟!

الخلافات... عدم حب ولا عدم فهم
الحب والخصام وجهان لعملة واحدة Bahebak_03

أكرم: أنا مش مصدق.. بعد سنتين ارتباط وثلاث سنين خطوبة كنا فيها أسعد اتنين ماكنتش متصور إن ممكن ييجي يوم زي ده والخلافات تتطور بيني وبين "رنا" لدرجة إن مافيش واحد فينا طايق التاني.. حقيقي مش عارف ازاي ده حصل، بس هي السبب.. هي اللي خلتني أتنرفز عليها، كنت متضايق من قلة الفلوس وقعدت أشتكي ليها إن ظروفنا المادية مش كويسة لأني عارف إني مقصر في حقها وإن أكيد لها طلبات بتخبيها ومش بتقولها علشان ماتزعلنيش وتحملني فوق طاقتي، فإذا بيها بتقول حلول غريبة جدا أولها إنها تنزل تشتغل وهي عارفة إن شرطي الوحيد عليها قبل ما نتجوز إنها تبطل شغل وهي وافقت رغم حبها لشغلها، لأنها اتأكدت إن أنا خايف عليها من البهدلة ومش عايز أتحكم فيها..
وقعدنا نتكلم شوية في الاقتراح ده وهي حاولت تقنعني بوجهة نظرها، لكن أنا كنت رافض المبدأ أصلا، فبدل ما تسكت أو حتى تقول ولو بالكذب إن مش ناقصها حاجة وإنها سعيدة معايا على الحال ده راحت قالت لي "بشبه نرفزة": "خلاص دور إنت على شغل تاني"، وهنا قعدنا نتخانق بجد، فهي عارفة إن أنا بانزل من 7 صباحا ومش بارجع غير الساعة 5، أشتغل إيه تاني؟ هو حد دلوقتي لاقي شغل واحد لما يلاقي اتنين خصوصا إن أنا مرتبي مش بطال وممكن يعيشنا كويس، يبقى أبهدل نفسي في شغل تاني ليه، فإذا بيها بتقول لي: "يووه زهقتني مش عارفة أرضيك ازاي، ومفيش حل عجبك.. أنا خلاص زهقت".
رنا: أنا مش قادرة أستوعب إن "أكرم" يعمل كده ويقول الألفاظ دي.. حتى دموعي مش عايزة تنزل.. أنا فعلا مصدومة ومش عارفة أنا غلطت في إيه.
هو قعد يشتكي من قلة الفلوس وإننا مش عارفين نتفسح ونخرج مع بعض زي أيام الخطوبة، أنا حسيت إن هو بيلومني أو بيؤنبني على مصاريفنا وإنه مش عارف يشيل فلوس زي الأول علشان مصاريفنا كتير، خصوصا إنه متغير بقاله فترة وفترات سكوته بقت أطول من الأول، وبصراحة أنا عارفة إن أنا متدلعة شوية وإيدي سايبة حبتين، لكن ده مش معناه إنه يقول اللي قاله، خصوصا إن أنا متعودة على طريقة حياة معينة وعرضت عليه أنزل أشتغل فعلا وهو اللي مارضيش.. طيب أنا كنت أعمل له إيه يعني؟!
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
لو لاحظنا كل تفاصيل الموقف ده هنلاقي إن سبب شكوى "أكرم" من قلة الفلوس هو إحساسه إنه مقصر في حق "رنا" وإنه مش عارف يجيب لها كل اللي "هو شايف" إنها عايزاه، ولما اشتكى لها حس أكتر بالتقصير ده لأنها أكدت له إنهم فعلا في حالة مادية مش كويسة بدليل إنها بدأت تعرض حلول للموقف.
ومن ناحية تانية "رنا" حبّت إنها تخلي "أكرم" يتأكد إنها حاسة بمشكلته وعلشان كده بدأت تدور معاه على حلول وماتسيبوش "غرقان لوحد" وماقالتش إنه هو الراجل وهو اللي يتحمل المسئولية كاملة.
لكن واضح إن "أكرم" ماكانش عايز حل على قد ما كان عايز يادوب يفضفض أو بس يشوف رأيها في الأزمة اللي هو حاسس بيها، وكان بيتمنى إنها ماتكونش حاسّة بالأزمة دي زيه، وبكده ممكن ضميره يرتاح شوية.
بمعنى أوضح سبب الخلاف إن كل واحد بيحب التاني بس بطريقة مختلفة، فمعنى الحب عند "رنا" إنها تشارك وتتفهم وتساعد وتحاول تبدي حلول وتكون طرف إيجابي، في حين إنه ممكن عند "أكرم" ياخد شكل تطييب خاطر أو مشاركة معنوية بمجرد الكلام أكتر منه بالأفعال.

وبصرف النظر عن مين صح ومين غلط ومين بيفكر بطريقة إيجابية ومين مش واخد باله من الحل السليم إلا إن ده لا ينفي وجود علاقة قوية بينهم كانت السبب في إن كل واحد فيهم "لكن بطريقته الخاصة بيه" يحاول يسعد شريك حياته ويبين له حبه وخوفه عليه، لكن للأسف النتيجة كانت "خناقة" الأكيد إن الطرفين مش سعداء بيها سواء "رنا" وما شعرت به أكيد من إهانة وإن "أكرم" خلاص مابقاش بيحبها وإنه بيتلكك وإن مش هو ده الإنسان اللي حبته و...و...و، وكمان "أكرم" لأنه بيحب "رنا" فعلا فبرضه متضايق وزعلان على زعلها وزعلان كمان على زعله منها.
حبيبك بشر فماتكونش ملاك
الحب والخصام وجهان لعملة واحدة Bahebak_04

والحقيقة هي حاجة فعلا تحير فمادام بيحبوا بعض بالطريقة دي يبقى كل واحد المفروض يتجنب زعل التاني ويخاف على مشاعره ويحاول يرضيه بأي شكل ولو على حساب نفسه ومايزعلش منه مهما حصل.
فـ"أكرم" خبى على "رنا" من البداية إن مصاريفهم كتير واستنى لما الموضوع كبر معاه وسبب له مشكلة حقيقية، وكمان "رنا" ماحاولتش تبين ليه من الأول إنها مش مرتاحة من حالتهم المادية أو حتى ماحاولتش تعرف سبب تغيره الأيام اللي فاتت وممكن تكون افترضت إنه خلاص "مابقاش يحبها”.
وهي دي الغلطة اللي وقع فيها "أكرم" و"رنا" فهم تصوراتهم زي كل الناس إن اللي بيحب لازم ييجي على نفسه ويحتوي التاني ومايزعلوش ولا يبيّن إنه زعلان منه وده علشان الحياة تفضل هادية على طول وإن زي ما الأم بتضحي علشان ابنها وزي ما الصديق بيقف جانب صديقه وقت الأزمة ولو على حساب حياته برضه أي اتنين بيحبوا بعض لازم مايزعّلوش بعض، وده كلام منطقي وجميل ومانقدرش نقول حاجة عنه.
لكن بصراحة تعالوا نفكر كده مع بعض.. أي وضع أفضل وأي حالة أحسن بين أي اتنين.. هل حالة إن كل واحد يخبي ويداري أي حاجة مزعلاه من التاني حتى لو كانت بسيطة ويسيب الحاجات البسيطة دي تتراكم واحدة وراء التانية، ولا الأفضل إنه أول بأول كل واحد يقول على اللي مضايقه ومزعله؟

وبالنسبة للحالة الأولى فدراسات نفسية كتير قوي أثبتت إن الإنسان ممكن يفضل مخبي ومستحمل، لكن ده بيطلع في أشكال تانية سواء في صورة غضب على حاجات أقل ما توصف بأنها تافهة زي حالة "ريهام" في الأول أو لا قدر الله ممكن تظهر في حالة اكتئاب نتيجة للصراع الداخلي بين فكرتين؛ الأولى بتأكد على فكرة التضحية والتحمل في الحب والتانية بتقول إن اللي بيشتكي على طول ده يبقى إنسان "نكدي" و"أناني" وغيرها من صفات أكيد مافيش حد بيكون عايزها على نفسه، والصراع بين الفكرتين ممكن يكون عند طرف أو عند الطرفين مع بعض.

الغضب ممنوع والزعل مرفوع
الحب والخصام وجهان لعملة واحدة Bahebak_05

والأصل في الفكرة دي بيكون ناتج غالبا من التربية والنشأة من الطفولة، فغالبا في حالة غضب أو زعل معظم الأطفال بيتراوح رد فعل الآباء بين الشخط فيهم علشان يسكتوا -وطبعا مابيسكتوش- فيتم تجاهلهم أو حتى حبسهم لوحدهم علشان يخلصوا من الصداع اللي هم عاملينه ولكن في بعض الأحوال والعائلات بتتم محاولات لاسترضائهم ومحايلتهم وتنفيذ ما يطلبونه أيا كان.
يعني بتتراوح ردود الأفعال تجاه الغضب والزعل بين المنع والرفض الكامل وبين المحايلة والمنح الكامل، لكن محاولة الفهم لوجهة نظرهم والكلام معاهم إذا كانت غلط ولا صح وإيه أسباب الغضب ده بيكون نادر جدا في التربية والنشأة ده إن ماكانش منعدم تماما.
لذلك معظمنا ماتعودش إنه يتكلم بصراحة عن سر غضبه الحقيقي -ده في حالة إنه عارفه- لكن بيحاول يا إما يداري ويكبح غضبه ويطلعه في أشكال تانية، يا إما بيظهر الغضب ومابيهموش لأنه عارف إن دي وسيلته لتنفيذ اللي هو عايزه.

وطبعا اللي اتعودنا عليه طوال عشرين أو ثلاثين سنة هي متوسط الحياة في بيت الأسرة صعب إنه يتغير بين يوم وليلة ولا في سنة وسنتين، وده طبعا بيظهر بعد ما يخرج كل واحد من بيت أسرته ويبدأ يكوّن حياته الخاصة بيه، وبيظهر مع شريك حياته يا إما في حالة تعبير كامل عن الغضب يا إما استمرار اليقين بإن "الزعل" و"الغضب" سلوك سيئ مش لازم يظهر وإلا كانت النتيجة يا إما إثارة غضب اللي حوالينا والحرمان من حبهم وعطفهم، يا إما إنهم هيتجاهلونا ويحبسونا لوحدنا؛ لذلك بيكون اختيارنا إننا نكتم الغضب والزعل جوانا ومانعبرش عنه علشان لا نؤذي اللي بنحبهم ولا نسبب الألم لنفسنا.
والاختيار الأول اللي بيعمله بيكون فعلا "شكله وحش" وبتتاخد عنه صورة سلبية، والاختيار التاني على قد ما هو ملائكي "وشكله لطيف" إلا إن النتيجة النهائية ليه أثبتت فشلها في كتير من الحالات لأن الكبح الدائم للغضب لا يعني إنه خلاص مابقاش موجود لكنه موجود وممكن كمان يكون بيزيد.
طيب يعني إيه الحل؟ نعبر عن زعلنا وغضبنا واللي يحصل يحصل ولا نكتم زعلنا وأهي الحياة ماشية؟
حب بعقل وخاصم برضه بعقل
الحب والخصام وجهان لعملة واحدة Bahebak_06

ممكن الحل يكون في موقف وسط بين الزعل والغضب الكامل اللي ممكن فعلا يدمر أي مشاعر جميلة بين أي اتنين وبين السلبية الكاملة والكبت التام لأي حالة غضب أو خلاف بين اتنين واللي برضه مع مرور الوقت ممكن يدمر أي مشاعر جميلة بين أي اتنين، وإن كان على المدى الطويل لأننا لما بنكبت الغضب ومابنعبرش عن الزعل ده هيستنفد كل طاقتنا ومش هيخلينا برضه نعبر عن أي مشاعر جميلة جوانا.
والحل ممكن يكون في تحويل طاقة الغضب اللي جوانا لشكل إيجابي والتعبير عنها في شكل حضاري، وده ممكن يظهر عن طريق الحوار المتبادل والشعور الحقيقي بآلام ومتاعب كل طرف للطرف التاني، يعني بمجرد حدوث تغير ما ولو بسيط في شكل العلاقة أو حتى إحساس طرف إن شريكه "مش طبيعي" أو فيه حاجة مزعلاه بلاش يتجاهل الإحساس ده ويسأله إيه اللي مزعله.
لكن زي ما قلنا فيه ناس اتعودت من صغرها على إنها تكتم غضبها وماتشتكيش وده بشكل عام بينطبق على الشباب أو الجنس الذكوري، فعيب إنه يشتكي خصوصا "لواحدة ست" أيا كانت صلته بيها، وعيب إن دموعه تنزل، والراجل لازم يكون قوي وحاجات من دي بتطلع طبعا بعد كده في صورة نرفزة كدليل على الرجولة وطبعا بتؤدي لمشاكل تانية.
لذلك الأفضل يكون فيه حالة من الـ"صداقة" الحقيقية بين الاتنين وإن كل طرف يشعر إن التاني هو نصفه الحقيقي وأكتر حد بيخاف عليه وإنه حتى لو زعلان منه فهو برضه اللي هيخفف من الزعل ده.
يعني مش كوننا زعلنا مع بعض في حاجة خلاص كده بقينا أعداء أو طرفي نقيض، وكل واحد يحاول يركز جهوده ليثبت إن التاني هو اللي غلطان، وإن وجهة نظره هي الصحيحة لأن ممكن بمنتهى البساطة نوصل لحل من خلال الفهم والاستيعاب المتبادل لوجهة نظر كل واحد، وإن وجهة نظرنا احنا الاتنين ممكن تكون صح لأنها في النهاية بتهدف لاستمرار الحياة بشكل يرضينا احنا الاتنين مش واحد على حساب التاني، وإن كل واحد يعرف إن الحياة مش هتكون "حلوة" لو التاني زعلان أو فيه حاجة مضايقاه لأنه كنتيجة منطقية وطبيعية لده مش هتكون عنده القدرة إنه يسعد شريك حياته، وهتكون معظم جهوده مركزة في عدم إظهار ما يشعر به من غضب، وده مش هيخليه شايف أي حاجة تانية أو عنده القدرة لأي حاجة تاني.
يعني لازم نتفق إن لو فيه حالة حب حقيقية واحترام واحتياج بين الطرفين فده ممكن يخلي أي خلاف بدل ما يؤدي لفجوات وانفصال يؤدي إلى المزيد من الاتفاق والاقتراب، وبالتالي مزيد من الحب.
من حقك تسمع زي ما من واجبي أتكلم
الحب والخصام وجهان لعملة واحدة Bahebak_07

وحالة الحوار دي ممكن تكون زي ما قلنا في حالة احساس طرف إن التاني متغير، لكن دي ممكن ماتكونش طريقة مفيدة في كل الأحيان لأن ممكن ماتكونش الظروف النفسية لطرف من الأطراف في حالة تسمح بالكلام أو الاستماع، يعني مثلا يكون جاي من الشغل تعبان وهي "زعلانة" أو مش استقبلته الاستقبال العادي بتاعها.. طبيعي مش هيكون في حالة تسمح بالمحايلة حتى لو كان حاسس إن زعلها منه هو، ونفس الحكاية لو هو اللي زعلان منها، بس برضه مش عايز يتكلم إلا لما يهدأ علشان يرتب أفكاره كويس ويعرف إيه اللي ليه وإيه اللي عليه.
لذلك ممكن الحوار ده -لو في فرصة- يكون بشكل دوري أو لما يحس طرف إنه عايز يتكلم وإن من حقه إن التاني يسمعه، يعني يتم تخصيص يوم معين برضاء الاتنين وكل واحد يتكلم عن اللي مضايقه من التاني بصراحة ومن غير أي حواجز، والتاني يسمع وبس، أيا كان اعتراضه على اللي بيقوله لحد لما ييجي الدور عليه ويقول هو كمان اللي مضايقه.
وفيه حل تالت لكن ده بيكون لما الاتنين يوصلوا فعلا لحالة من الفهم الكامل لبعض لدرجة إن من غير كلام كل واحد يفهم إن التاني فيه حاجة مزعلاه.. وممكن من غير كلام يقول له إنه مستعد يسمعه في الوقت اللي هو عايزه، يعني يكون عارف إنه متضايق وينقل له إحساسه بيه لكن من غير إلحاح إنه يعرف سبب زعله، ويحاول بس إنه يتجنب المزيد من الزعل لحد لما الأمور تهدأ وبعد كده يسأله عن سر ضيقه، وكمان يصر عليه لأن زي ما قلنا غضب شريك حياته هيقلل من فرص السعادة اللي ممكن يتسبب فيها الطرف اللي زعلان.. يعني حق من حقوقه إن دايما شريك حياته يكون في حالة رضا.
لؤى احمد
المدير العام
المدير العام
لؤى احمد

الأوسمة : الحب والخصام وجهان لعملة واحدة 15751611
مزاجى : الحب والخصام وجهان لعملة واحدة Pi-ca-16

مُساهمةموضوع: رد: الحب والخصام وجهان لعملة واحدة   الحب والخصام وجهان لعملة واحدة I_icon_minitimeالجمعة 16 يناير - 10:27

شكرا ليكى نور غلى الموضوع
نور
مشرفة عامة
مشرفة عامة
نور

مُساهمةموضوع: رد: الحب والخصام وجهان لعملة واحدة   الحب والخصام وجهان لعملة واحدة I_icon_minitimeالجمعة 16 يناير - 14:40

منورنى يالؤى
همس الليل الحزين
مشرف
مشرف
همس الليل الحزين

الأوسمة : الحب والخصام وجهان لعملة واحدة Mod
مزاجى : الحب والخصام وجهان لعملة واحدة Pi-ca-24

مُساهمةموضوع: رد: الحب والخصام وجهان لعملة واحدة   الحب والخصام وجهان لعملة واحدة I_icon_minitimeالجمعة 16 يناير - 16:16

تسلمى على التوبيك الرائع
تقبلى مرورى

اللهم أغث أهل غزة اللهم اشدد أزرهم اللهم أربط على قلوبهم اللهم عليك باليهود المعتدين اللهم شتت شملهم وفرق جمعهم وأرنا فيهم عجائب قدرتك اللهم مزقهم كل ممزق اللهم أحصهم عددا واقتلهم بددا ولا تغادر منهم أحدا
نور
مشرفة عامة
مشرفة عامة
نور

مُساهمةموضوع: رد: الحب والخصام وجهان لعملة واحدة   الحب والخصام وجهان لعملة واحدة I_icon_minitimeالسبت 17 يناير - 20:50

تسلم على المرور ياهمس
الفتى الطائش
مشرف
مشرف
الفتى الطائش

مزاجى : الحب والخصام وجهان لعملة واحدة Pi-ca-40
المهنة : الحب والخصام وجهان لعملة واحدة Collec10

مُساهمةموضوع: رد: الحب والخصام وجهان لعملة واحدة   الحب والخصام وجهان لعملة واحدة I_icon_minitimeالأحد 1 فبراير - 0:03

شكرا على التوبيك الجميل ده

الحب والخصام وجهان لعملة واحدة
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» ليس من يتكلم عن الحب كمن يتالم من الحب
» صمــــــــــــــــــــــــــ الحب ـــــــــــــــــــــــــــــــت
» ] كلا م فى الحب
» الزمالك يتعادل مع المصرية وجهاد ينعم بضربة واحدة
» عيون الحب